الجمعة، ٣٠ يناير ٢٠٠٩

بلا ملامح



ممكن نعتبر التدوينة دي بلا ملامح او بلا معالم....
زي حاجات كتير اوي بقت موجو
دة و بقت بتفرض نفسها فى الوقت دة على حياتنا وللاسف الحاجات دة بقت هى الاساس والاصل للحياة.

طول عمرى وانا فاشل فى الكتابة افكارى مشتتة وب
لا ملامح حتى فى حياتى الشخصية ممكن تحس انى هوائى شوية .مش معنى كدة انى مليش شخصية او ماليش هدف .بس تقدر تقول ان بيجي علييا فترة ضبابية مابقاش عارف انا عايز اية تحديدا.

زي الايام الهباب اللى انا فيها حاليا . خلاص اتخنقت بجد طفح الكيل بالحياة كلها .زهقت !!! ايوة انا زهقت كرهت عيشتى .مش بطران على العيشة الحمد لله على العيشة اللى انا عايشها..بس..

بس هنا مربط الفرس زي ما بيقولوا خلاص زهقت من انى طول عمرى فى مرحلة واحدة متجمد فيها اللى هى مرحلة التعليم عايز اخلص مش قادر ابص فى حرف بعد كدة ..

متخيل حالتى بعد 6 سنين مذاكرة -6 سنين يا راجل يا طيب - خلاص نفسى اتقطع حيلى اتهد عايز اغير مكانى فى الخريطة مش عايز اقف محلك سر.

واقف فى مكانى متجمد مش عارف تحقق ولا واحد على مليون من افكاري واحلامي فى حين انا شايف كل الناس حوالين منى اللى خلص و اللى اشتغل واللى سافر و اللى خطب .

وانا لسة بعمل الواجب و بجرى عشان الحق المحاضرة و انزل اصور ورق !!!! صدقنى شعور سخيف بالعجز و القهر وصدقنى قتل حاجات كتير جوايا كان نفسى اعملها قتل احلام كتير حلوة ومش شرط قتلها وبس وخلى الاحلام التانية بقت مهددة بالانقراض.

كان نفسى اسافر برة اكمل دراسة -ماسترز و دكتوراة - كان نفسى فى كدة بس بعد اللى وصلت ليه من حالات الاكتئاب الحلم دة اتاجل لمدة لاتقل عن 5 سنين.

اه افتكرت انا مش مسموح لييا انى افكر او احلم فى خارج نطاق معين حاليا -اللى هو نطاق البكالوريوس-
ممنوع انك تفكر انك ترتبط بحد!!! لية مش وقته يا ابنى مع ان دة انسب وقت ليه وانت لسة بتبدى حياتك مش وانت بتنهيها!!! فكر رومانسى شوية لا مكان ليه فى الوقت دة..

شعور انك متكتف بحاجة اكبر منك ومش عارف تعمل اية عشان تحرر نفسك من التكتيف دة شعور غبي !!!
ما انا زي ما قولتلك الاول انا عايش فى عصر انتهى وغالبا عايش فيه لوحدى

ليست هناك تعليقات: